AKTIVITETER

Frivilligmøde 2/2018
10.10.2018 Foredrag: Robinson Crusoe fra Nykøbing - Claus Marcussen
26.10.2018 Mød os på Kulturnatten i Asnæs
  Foredrag: Odsherreds byer og landsbyer - hvornår er de fra?
02.12.2018 Julearrangement på Annebjerg Vandrerhjem
16.12.2018 Mød os på gågaden i Nykøbing

Afholdte aktiviteter

Medlemsdag i maj

Da vi i bestyrelsen bestemte at afholde medlemsdag lørdag den 26. maj, havde vi ikke tænkt nærmere over, at det var Kronprinsens 50 års fødselsdag, og ej heller at det var vejr til at ta' til stranden, fortæller Vagn Dalsgaard, der er foreningens næstformand.
Det var tillige en dag med mange andre aktiviteter i sommerlandet, men de fremmødte medlemmer fik en god eftermiddag omgivet af vores frivillige og et indblik i, hvad det vil sige at være frivillig.

Det var planlagt, at dagen skulle begynde i vores nye mødelokale, men interessen for aktiviteterne i haven var stor, så det blev med start i haven med de mange  blomster og planter.
Der var også mulighed for at prøve at gå med detektor og finde mønter i græsplænen. Et udsnit af Joans og Pers fund var lagt frem og det gav en god snak om det at gå med detektor. Vi talte om udgravninger og soldeanlæg, men selvom interessen var stor, så fik alle pludselig travlt med at samle udstyr sammen, da den længe ventede regn pludselig faldt i hurtige og stor dråber.

Kaffen, som stod klar i vores mødelokale, kom på bordet sammen med Ruths rabarbertærte, og jeg skal hilse og sige, at den var god, og der var rigeligt, fastslår Vagn Dalsgaard og tilføjer, at snakken gik godt, alle hyggede sig, og alle frivillige fik lejlighed til at fortælle om, hvordan de oplever det at være frivillig, herunder også det, at kunne tage sig tid til at få en snak på kryds og tværs.
Som sædvanlig flyver tiden når snakken går godt. Efter en god times tid var det tørvejr igen, og så gik turen tilbage til haven. Desværre kun for en kort stund, for så kom regnen retur.

Tak til de fremmødte og tak til de frivillige, som havde ydet deres bidrag til, at det blev en god oplevelse, lyder det fra næstformanden.

På opdagelse i Kongsøre skov

Lørdag den 14. april 2018 gik vi tur i Kongsøre skov, hvor Kjeld Jensen fortalte om de mange fortidsminder i den nordlige del af skoven og om militærets brug af skoven, samt om genskabelse af fortidens natur og driftsform. Det var den helt rigtige årstid med blå anemoner i skovbunden og den helt rigtige fortæller.

På skovtur i Annebjerg Skov med "Clemme"

Vi var 22 medlemmer, der deltog i skovturen den 24. marts. Vejret var fint - om end lidt koldt, når vi stod stille.
Niels-Christian Clemmesen fremviste de mange nyfundne "usynlige" historiske spor i nordenden af Annebjerg Skov. Turens kryptiske overskrift "Se landbrug - gå i skoven" blev meget forståelig, da han fremviste og fortalte om, hvordan bronzealderens marksystemer stadig kan erkendes og genfindes uforandret igennem næsten 3.000 år. Det udsagn var overraskende nyt. Føjes det til, at vi kunne mærke vore forfædres ard-pløjespor med fødderne - ja, så bliver det næsten overnaturligt.

Spændende foredrag om reliefkort

35 mennesker trodsede snevejret og drog ud til Det Vilde Køkken den 7. marts 2018 for at høre Niels-Christian Clemmesen fortælle om det allernyeste inden for historisk landskabsforståelse - nemlig reliefkortene.
Her blev vist, hvor meget teknologien har udviklet sig på bare 10 år. Observationer, som tidligere krævede ekspertviden, kan nu ses og forstås af almindelige mennesker.
Vi fik aflivet myten om besejling af Højby sø fra Kattegat og kiggede nærmere på områderne omkring Annebjerg skov, Dragsholm samt Rørvighalvøen.
En spændende aften som optakt til skovtur i Annebjerg skov den 24. marts 2018,  hvor vi skal se og mærke sporene fra fortiden.

Her er et link til Geodatastyrelsens historiske kort: https://hkpn.gst.dk/
Her er linket til Pontoppidans atlas:

Generalforsamling 2018

- Nu er en ordinær generalforsamling jo sjældent et tilløbsstykke og årets generalforsamling var da ingen undtagelse, men jeg er overbevist om, at de 27 deltagere i Aksen i Asnæs havde en god oplevelse på generalforsamlingen den 27. februar. Aksen er et godt og velegnet sted, hvor alt fungerede, fortæller formand Kjeld Jensen.
Efter velkomsten mindedes vi foreningens mangeårige og ældste æresmedlem Bessie Gideon, der døde den 11. oktober 2017.
Bestyrelsens beretning blev som noget nyt krydret med fotos. Det virkede godt og løftede den ordtunge beretning, så den model vil vi nok bruge igen. Berit Jacobsen sagde farvel til bestyrelsen, idet hun ikke mere kan afse tid hertil, efter hun er ansat som ny leder af Hempels Glasmuseum. Det er vi i bestyrelsen rigtig kede af, da Berit har været et stort aktiv for os. Men vi sagde heldigvis også goddag til to nye bestyrelsesmedlemmer, nemlig Ruth Christensen og Inge Nielsen. Desuden fik vi Per Ole Holmqvist som ny bestyrelsessuppleant, samt Jens Westphael som ekstra revisor. Vi glæder os til samarbejdet.
På generalforsamlingen behandlede vi vedtægtsændringer, der blandt andet udvider bestyrelsen fra 6 til 7 medlemmer. Det medfører, at formanden ikke længere har en afgørende stemme i de situationer, hvor stemmerne står lige.
Da vedtægtsændringer erfaringsmæssigt er svære at tidssætte, havde vi fravalgt at bede museets ledelse om at komme med indlæg i aftenens program. Bestyrelsen valgte i stedet at vise den 23 minutter lange film ”Naturen vender tilbage”, der handler om genskabelsen af Højby Sø. Filmen, som tidligere skovfoged Jørgen Stoltz introducerede og kommenterede, var en stor oplevelse. Jørgen Stoltz havde som lokal skovfoged ansvaret for det praktiske arbejde med genskabelsen af søen, men deltog også i det spændende arbejde med at formidle hele projektet for omverdenen. Jørgens kommentering løftede filmen mangefold, slutter Kjeld Jensen.

Læs beslutningerne på generalforsamlingen her.
Læs bestyrelsens beretning her.
Læs de nye vedtægter her.

Nyt mødested for museumsfrivillige

Onsdag den 28. februar mødtes de frivillige i Oldtidsværkstedet på Kulturhistorisk Museum for at rydde op og gøre klar til vores nye mødested. Museet stiller lokalet til rådighed til møder, hygge og varmestue for foreningens frivillige. Det bliver rigtig godt.  Desværre var det lokale, hvor vi skulle opbevare materiale, blevet fyldt op, så lige nu, er der lidt kaotisk i lokalet, men vi fik da lavet er kop kaffe og hygget os.

Depotproblemet løser sig. Vi er rigtig glade for at få et lokale på Museet, og vi glæder os til mere samarbejde med Museets formidler Thomas.

Udbytterigt møde for museumsfrivillige

Den 9. februar mødtes 14 frivillige på Højbygård, til planlægning og hygge. Vi har fået 2 nye i flokken; det er rigtig godt.

Vi fik en snak om vinterens arrangementer, og alle fik et skriv om de arrangementer, der er planlagt i 2018.  Der er stadig nogle udeståender, der ikke er sat dato på.

Museet har tilbudt, at vi kan bruge Oldtidsværkstedet som møderum. Dette blev modtaget med stor glæde. Det giver mulighed for spontane møder, kaffebrygning, varme og uformel snak. Tak til Kulturhistorisk Museum for dette tilbud.

Vi fik aftaler om oprydningsdag i oldtidsværkstedet den 28. februar kl. 13, en rundvisning på Museet mandag den 12. marts kl. 13, så alle ved, hvor alting er. Efter mødet vil Thomas rundvise i vandreudstillingen. Vi fik tillige aftalt en medlemsdag lørdag den 26. maj kl. 13.

En rigtig hyggelig eftermiddag / aften med medlemmer, der vil både Museum og Forening. Tak til alle for hygge og indspark.

Endnu et spændende foredrag med piloten Jørn Nielsen

Foredraget onsdag den 31. januar med Jørn Nielsen om hans tid som jagerpilot i det danske flyvevåben gennem 40 år, trak fuldt hus i Det vilde Køkken i Klint.
Jørn fortalte i 2 timer om kravene til overhovedet at blive pilot og sin spændende uddannelse. Og efter at have fået vingerne, ja så skulle kundskaberne hele tiden vedligeholdes med træning og atter træning - og suppleres med kurser og kontroller. Vi hørte om flyvekorridorer, elektroniske fyr til at lede flyene til landing og radarer. Det hele blev fortalt med stort humør. Et rigtig godt og spændende foredrag for de 37 tilhørere.

Jul på gågaden i Nykøbing

Vi var på gågaden den 17. december for at fortælle om foreningens aktiviteter.
Da fotografen kom forbi var der endnu ikke mange mennesker på gågaden, men blandt de få var der mange, der benyttede lejligheden til at stoppe op. Især børnene var interesserede - og de er jo vore fremtidige medlemmer.

Jul på Annebjerggård

Den 3. december deltog vi i et julearrangement på Annebjerggård i samarbejde med Julermærkemarchen, Vandrerhjemmet og Odsherred Museum.
Vi fik en hyggelig dag med vandretur, detektorsøgning efter forunderlige fund og julestue, hvor vi lavede juledekorationer og pynt. Det var også muligt at blive trick-fotograferet ind i gamle fotos.
På vandrerhjemmet blev der serveret vildt-burgere, æbleskiver og gløgg.

Et hyggeligt arrangement, som vi også vil deltage i til næste år.

Foredragsaften den 29. november: ”Da jetjagere var nye i Danmark”

Et halvt hundrede begejstrede medlemmer hørte Jørn Nielsen fra Klint fortælle sin personlige historie i sin egenskab af en af pionererne i Det Danske Flyvevåben.
- I 1950 oprettede man Flyvevåbnet og jeg var med i cockpittet næsten helt fra starten, fortalte Jørn Nielsen.
Inden da havde man haft Hærens flyvetjeneste og Marinens flyvevæsen, der begge havde eksisteret i 35 år, men 2. Verdenskrig havde vist, at flyvevåbenets effektivitet var størst, når det var en selvstændig enhed.
De første 5-6 år gennemgik flyvevåbenet en næsten eksplosiv udvikling. Det var spændende, men også risikofyldte år for os unge mennesker. Mange piloter forulykkede
Jørn er en blændende fortæller, der gav os et levende indtryk af denne hæsblæsende tid, men også om de efterfølgende mange års positive udvikling - indtil han forlod cockpittet efter 40 års tjeneste.
Foredraget blev ledsaget af billeder af de mange flytyper, der gennem tiden er blevet anvendt i den militære flyvning.

- Det var en rigtig "drengerøvsaften", sagde formand Kjeld Jensen med et glimt i øjet, da han takkede for en herlig aften.

Kulturnat 2017

Kulturnatten i Aksen i Asnæs den 27. oktober 2017 blev endnu en gang en rigtig god oplevelse for Odsherred Museumsforening. Der er flere og flere, der finder ind til kulturens og foreningernes tilbud i Aksen.

Vi fik mange gode samtaler med gæsterne, og der var stor interesse for vores  udstilling og vores forening.

Vi havde taget nogle af aktiviteterne fra Odsherred Museums Kreaværksted med, og der blev limet muslinger og bygget vindmøller af glade børn.  En rigtig dejlig aften.

Frivilligaften

Vi havde en rigtig hyggelig aften på Højbygård, da 14 frivillige fra Museumsforeningen mødtes, for at snakke om årets aktiviteter, planlægge næste års aktiviteter og ellers hygge sig, spise lidt god mad og snakke sammen. Odsherred Museums nye formidler Thomas deltog for første gang, og fik snakket nye tiltag.  Det bliver et spædende år i 2018, så har du også lyst til at deltage i forskellige aktiviteter på Odsherred Museum, så kontakt Joan Almgren, telefon: 2546 5656, mail: urbangartner51@gmail.com

Museumsforeningens traditionsrige efterårstur gik i år til Danmarks Borgcenter i Vordingborg

- 50 personer deltog og vi havde en rigtig god tur, fastslår formand Kjeld Jensen. God stemning fra start til slut. Fin servicering i bussen med kaffe og te med nybagt bolle på udturen og med nybagt muffins på hjemturen.
Vejrudsigten lød på en letskyet formiddag efterfulgt af sol med spredte skyer om eftermiddagen. Det holdt ikke helt stik, men vejret artede sig fantastisk til museumsbesøg både inde og ude.
Danmarks Borgcenter er absolut et besøg værd. Vordingborg slot er Danmarks største middelalderborg, og den bliver fortræffeligt formidlet.  Museets guide Erik gav en god og kompetent rundvisning inde og ude på museet som optakt til vores egen rundgang med iPad. Det var spændende at se og opleve de udendørs almindelige, rustne jerncontainere som meget brugbare og billige udstillingsplatforme, der kan genbruges og flyttes i en uendelighed.
Museet har stor fokus på at forny udstillingerne, og man har et mål om mindst 1 ny udstilling om året. Årets udstilling er om vikingebyen Hedeby - det er en udstilling, der skal ses og opleves.
- Snyd ikke jer selv for den oplevelse, råder formanden.
Et andet fokusområde er serviceringen af gæsterne, hvor målet er, at alle gæster skal ses og kontaktes ved ankomsten. Ingen må gå forgæves.
Frokosten, der var enkel og lækker, blev indtaget i museets cafe i den gamle hestestald fra 1600 tallet.
- Hvis I ikke var med - og i øvrigt interesserer jeg for middelalderen - så skynd jer at arrangere en tur til Borgcentret, lyder opfordringen fra Kjeld Jensen.

Man kunne rigtig mærke foråret, da 47 to-benede og 3 fire-benede fik en dejlig eftermiddag med en engageret Kjeld Jensen som guide i Kongsøre skov.
Turen var den første af to i Kongsøre Skov - nemlig Kongsøre Syd. Næste forår følger vi op med Kongsøre Nord. Vi arrangerer to skovture fordi Kongsøre Skov rummer så mange fortidsminder og historier, at det slet ikke kan lade sig gøre at nå det hele på kun 3 timer.
Vi fik en rigtig god oplevelse, der da også bevirkede at 14 deltagere meldte sig ind i vores forening.