VELKOMMEN TIL ODSHERRED MUSEUMSFORENING
Foreningen er en uafhængig, lokal forening, der samarbejder med

Odsherreds Museum (del af Museum Vestsjælland) og andre foreninger og interessenter om kulturhistorie i Odsherred.
Du kan melde dig ind her

____________________________________________________

Foråret byder på masser af oplevelser med Museum Vestsjælland
Du kan læse om dem i museets nyhedsbrev her

____________________________________________________

Udstillingen "De underjordiske" på Odsherreds Museum

I Museum Vestsjælland ønsker vi at finde frem til historier, der binder os sammen og fortæller om det, vi har haft til fælles.

Til udstillingen De Underjordiske har vi indsamlet beretninger fra sognene i Museum Vestsjællands ansvarsområde om overtro og uforklarlige hændelser.

Mennesker har til alle tider haft brug for at forstå og forklare, hvad der sker omkring os. I tider, hvor størstedelen af befolkningen levede i et landbosamfund præget af misvækst på grund af tørke eller uvejr, krige eller sygdomsepidemier hos både dyr og mennesker, kunne der nok være brug for forklaringer på et og andet.

Overtro er også troen på eksistensen af de underjordiske. Nogle blev anvendt til at skræmme for at undgå ulykker. Der blev f.eks. sagt til mindre børn, at de skulle passe på ved brønden, så brøndmanden ikke kom og tog dem. Landskabets udseende blev ofte tilskrevet trolde eller kæmper, der havde flyttet rundt på store sten eller pløjet dybe render, der blev til søer. Alle lokalsamfund havde sine egne beretninger eller forklaringer, som var blevet overleveret mundtligt gennem generationer.

Ifølge folketroen kunne varsler komme til alle gennem drømme eller ved at man selv opsøgte dem. Der blev taget varsler af dagligdags hændelser, der blev sat i forbindelse med begivenheder i fremtiden. Det kunne være noget godt, der skulle ske, eller man kunne forhindre en ulykke ved at tage særlige foranstaltninger.

Udstillingen er illustreret af tegneren Erik Petri, hvis fantastiske streg kommer til udtryk i lindorme, drager, trolde, nisser og andet overnaturligt.

Erik Petri har også illustreret de pixi-bøger, der med GPS-koordinatorer anviser nogle af de steder, hvor underjordiske og andet troldtøj har huseret. Sættet kan købes i Odsherreds Museums butik.

Udforsk og oplev udstillingen sammen med børn. I museumsbutikken kan lånes en kuffert med opgaver og aktiviteter.

Udstillingen åbner for offentligheden søndag den 10. februar og kan ses indtil 15. december 2019.

__________________________________________________________

FØLG OS PÅ FACEBOOK