VELKOMMEN TIL ODSHERRED MUSEUMSFORENING
Foreningen er en uafhængig, lokal forening, der samarbejder med

Odsherreds Museum (del af Museum Vestsjælland) og andre foreninger og interessenter om kulturhistorie i Odsherred.
Du kan melde dig ind her

MIN HVERDAG SOM PILOT

Onsdag den 31. januar 2018 fortsætter Jørn Nielsen sin spændende beretning om tiden som jagerpilot i Det Danske Flyvevåben.

- I første foredrag talte vi blandt andet om hvordan det kan lade sig gøre, at et fly overhovedet kan flyve, det danske flyvevåbens tilblivelse og den store omvæltning, indførelsen af jetfly betød og  ikke mindst en hel del om de mange flytyper, som har været i brug i min tid i det danske flyvevåben, siger Jørn Nielsen.
- I andet foredrag vil jeg have særlig fokus på hvordan en dansk pilots hverdag formede sig i 1950'erne og de følgende år, oplyser Jørn og understreger, at det var år, der udadtil byggede på ”Aldrig mere krig–filosofien”, men hvor hverdagen stod i "Den kolde Krigs" skygge. Vi foretog afværgeflyvninger i forbindelse med Warszawa-pagtens krænkelser af Dansk Luftrum samtidig med at der var en massiv oprustning på begge sider og voldsom udbygning af varslingssystemer. Der var en allesteds værende frygt for atomkrig – tænk blot på Cuba-krisen.
- Vi var en flok unge mennesker i et krævende og udfordrerne miljø, så der er nok at berette om. Jeg vil fortælle om hvordan vi levede og arbejdede, om opgaverne og hvordan piloterne trænede alene eller i formation, det være sig i våbentræning eller formations- og instrumentflyvning, slutter Jørn Nielsen.

Sted og tid
”Det Vilde Køkken” i Klint, Klintvej 158, 4500 Nykøbing Sj., kl. 19-21.
Kaffe og kage kan købes til 50 kr. pr. person.
Deltagerpris
Gratis for medlemmer og børn. For ikke medlemmer koster det 50 kr.
Det er muligt at melde sig ind i foreningen ved indgangsdøren.

Der er ingen tilmelding, så mød blot op!

MEDLEMSKONTINGENT 2018

- Vi har i slutningen af 2017 udsendt kontingent-opkrævning for 2018 i en personlig mail, fortæller kasserer Joan Almgren.

Hvis du ikke har modtaget den, så kan du blot indbetale kr. 100 pr. medlem
til
foreningens konto i Nordea reg. 2730 kto. 6267772205.
Husk at anføre navn og meget gerne medlemsnummer.

Husk, at du skal have betalt kontingent, hvis du ønsker at deltage i generalforsamlingen tirsdag den 27. februar 2018 i Aksen i Asnæs.
Efter betaling vil du med almindelig brev modtage medlemsmærket for 2018, der
bedes påklistret dit plastic-medlemskort.

KOMMENDE UDSTILLING PÅ MUSEET

Vestsjællands vejr

Alle taler om vejret - og mange har gjort noget ved det.
Ny særudstilling på Odsherred Museum fra 6. februar til 3. juni 2018.
Læs mere her.

__________________________________________________________